מבנה התכנית - פירוט עקרוני ומעשי:

1. מנהיגות נשית כשליחות בדור הזה: 'גאולת נפש הדור' הזה תלויה המון, כנראה, בנשים דווקא. נראה שכוח ההשפעה והחינוך של הנשים, על הדור הזה ועל הדור הבא, הולך ומתעצם. ואם בן תלוי הדבר, הרי שהן צריכות לדעת מהו אופי ההנהגה הנשית הנדרשת ע"פ התורה וחז"ל, ולקבל כלים מעשיים, כולל דוגמאות מחיינו, לאותה הנהגה. ככלל, זוהי הנהגה שאמנם נסתרת יותר, לרוב ניצבת מאחורי הקלעים, אבל כוחה רק עוצמתי יותר בגלל זה, מרכזי ו'קריטי'.

מבנה המפגש: מבנה סדנאי והנחיית לימוד משותף עם הבנות, כשהמטרה היא שהן תגענה בעצמן לתובנות מעשיות שונות מאד מהתרבות המערבית שחודרת אלינו לאחרונה. העמדת המנהיגות החיצונית במרכז מביאה עמה בלבול והרס הבית היהודי, והחמצת המנהיגות האמתית של האשה. הזלזול בהנהגה עוצמתית שאינה מתבלטת ולא מיוח"צנת מחלחל לתוכנו, והמטרה היא להציע חלופה אמתית, משמעותית, חשובה וגם מהפכנית, בדרך של קדושה, בטהרה, ובצניעות, כדרך של לכתחילה, ללא "התנצלות" והתאמה לתכתיבי תקשורת למיניהם. "ויגבה לבו בדרכי ה'". נסיים בסבב חלומות אישיים בתחומי הנהגה, ובאפשרויות הגשמתם.

 

2. האחריות האישית שלי לעם היהודי: זהו מפגש נוקב, מטלטל, מציב מראה ומציג נתונים על העם היהודי ומגמותיו. הנחת היסוד היא שחלק מהבעיה שלנו היא שהתרגלנו במשך שנות הלימודים וההתבגרות להטיל את האחריות על הורים, מורים, מחנכים, רבנים, אישי ציבור וכדו'. המטרה במפגש היא לעורר את תחושת האחריות, עם ההתבגרות, לרגש של "אין הדבר תלוי אלא בי". האחריות יוצרת גם מחוייבות אישית, כמו שמורה לומד את החומר כראוי כשהוא צריך ללמדו, וגם דאגה מעשית לעם ישראל בעולם כולו.

מבנה המפגש:  הצגת המצב דרך רב שיח, לתת לתלמידות להתמודד עם פתרונות שלהן למצב. סביר להניח שמפגש זה יעורר הרבה דיונים, ויכוחים, שיחות ביניהן ועם הצוות החינוכי, ואם כך יהיה – בזו הצלחתנו.  כדי להפנים את רגש האחריות הזה באהבה וברצון, נצרף קטע מוזיקלי קצר, ליישב את הדברים על הלב.

 

3-4. מוכנה למסע? - 2 מפגשים עם דמות תורנית נשית:

"אל תחמיצי את שליחותך הייחודית לעם ישראל!" – מפגש עם הרבנית תהילה ג'יאמי (מחנכת 'בחסד עליון' באולפנות צביה ו'עטרת רחל' בי-ם) על ניצול חיובי של הערך הגדול של התכונה הנשית, לקראת שירות משמעותי.

המפגש יהיה אישי, גלוי, כנה ופתוח, כראוי לדור מעמיק, בוחן ואמתי.

משפיעה או מושפעת? – איך אגיע לעמדה של משפיעה ונותנת מהאמת שלי בכל מקום ומסגרת שבה אהיה, ובכל מצב בחיים, ולא להיפך? להיות בשליחות בכל מקום.

מפגש עם רחל דנינו (מורה בתיכון צייטלין בת"א, גרעין תורני ת"א, מרצה ורכזת חברותות ב'המקום'. אשת הרב ישעי דנינו ובתו של הרב אברהם רמר זצ"ל)

להאיר את המתנה! - "זה לעומת זה" משבר התרבות ואורח החיים המודרני, ה"קורץ" לכאורה, כפי שמשתקף מהעבודה היום-יומית עם הציבור בת"א, מדגיש את ההערכה למתנה שקיבלנו. למשל, דרך השוואת חיי הזוגיות בקדושה ובטהרה, לחיי הזוגיות האחרת.

מפגש משתף עם רחל דנינו (כנ"ל).

"חיזוק וגילוי הרצון האישי כבסיס לקבלת החלטות" – מפגש עם איילה אביתר, בעלת תשובה מרקע דתי (בוגרת אולפנה דתל"שית ששבה לחיי תורה וקדושה), מרצה במסגרות רבות ומגוונות ('דתיות ' ו'חילוניות'), בעלת עוצמות ייחודיות ויכולת הקשבה נדירה. מטרת המפגש היא לתת כלים לחיזוק וגילוי הרצון האישי, ומשם יכולת קבלת ההחלטות נעשית נגישה. זהו הבסיס לכל צעד בעבודת ה', בבחירת שירות משמעותי, תחום עיסוק, זוגיות והקמת בית של קדושה.

 

5. התמודדות עם דילמות מעשיות של סתירות בין התורה והחיים: בעידן שבו ה'מחנך' הגדול הוא התקשורת והרשתות החברתיות, היהדות וההלכה נתקפות השכם והערב בשאלות קשות. צריך לתת לתלמידות כלים להתמודד עם שאלות מבחוץ ושאלות מתוכן. צריך לפתח את הגישה שמתוכה אפשר לדון בשאלות, לתת כלים לחפש, לחשוב, לשאול, את מי ואיך. המטרה היא לחזק את עמדת ה"לכתחילה", שבה אין ההלכה צריכה לגונן על עצמה, אלא היא כמסגרת עצמאית, מוסר א-לוהי עליון. כמו כן, נעסוק בגישור של ההלכה והחיים, כך שההלכות תהיינה צרור אורות ולא אוסף פרטים מעיקים כעול.

מבנה המפגש: שו"ת. התלמידות מכינות מראש ומגדירות את השאלות המטרידות אותן ביותר, והעיקר בו לא יהיה המענה המסויים, אלא הגישה, היחס הכללי, שבירת סטיגמות כלפי היהדות וההלכה. המבנה דומה לשו"ת שבספרי "פעמיים באהבה", אבל ההתמודדות תהיה מול שאלות שעולות מהן. הניסיון שמוכיח את עצמו ב10 השנים האחרונות, של אלפי תשובות לשאלות רלוונטיות, שנענות בסגנון מאד אנושי, הנותן מקום לשאלה, ומכוון לדרך התמודדות עצמית, יבוא לידי ביטוי במפגש זה, ואם יהיה צורך – במפגש נוסף או בפרוייקט כתיבה של התלמידות, ניסוח שאלות והתייחסות שלי.